Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

آخرين ضوابط مربوط به پاركينگ

 

آخرين ضوابط مربوط به پاركينگ

 

ضوابط پارکینگ

تلفن تماس : 88883922 - 88883923

برای جزییات بیشتر طرح تفصیلی جدید شهر تهران را دانلود و مطالعه فرمایید.

 

اصل موضوع  پارکینگ به مکان   پارک   خودرو   و   خارج شدن  از آن    بر میگردد . ضوابط  ملاک   عمل  موجود  برای این مهم به شرح زیر است :

فضای سر پوشیده  لازم برای پارکینگ یک خودرو  در یک خانه ویلایی  به  ابعاد  3 × 5  متر  الزامیست    .

زمانیکه   تأمین  چند  واحد  پارکینگ  مد  نظر  باشد   :

در اینصورت ستون گذاری ساختمان بایستی تابع ضوابطی باشد تا امکان  پارک بیشترین تعداد خودرو مهیا شود.

برای تأمین یک واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 3  متر (سه متر)  و آکس به آکس دو ستون طولی آن 5  متر(  پنج  متر  )   الزامیست  . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از 2.50 متر  نباشد .

برای تأمین دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم آکس به آکس دو ستون عرضی 3  متر  ( سه متر ) و طول آن 10 متر (  ده  متر  )   الزامیست  . در هر صورت  عرض  محل پارک  کمتر از 2.50  متر  نباشد  .

دو واحد پارکینگ به صورت مزاحم  یعنی برای خروج خودروی عقب،خودروی  جلویی  مزاحم  اوست  و  بایستی  اول خودروی  جلویی  مزاحم خارج  شود   .

برای تأمین دو  واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 5  متر (پنج متر ) و آکس به آکس دو ستون طولی آن نیز 5 متر(  پنج  متر  )   الزامیست  . در هر صورت  عرض  محل پارک  کمتر از 4.50 متر  نباشد

در اینصورت  راه ورود و خروج به عرض  5  متر  (  پنج متر  )  الزامیست یا به  عبارتی  آکس به آکس  دو ستون عرضی محل  عبور  5  متر   (  پنج متر  )    . در هر صورت  عرض  محل عبور  کمتر از 4.50  متر  نباشد.

برای تأمین سه واحد پارکینگ آکس به آکس دو ستون عرضی 7.50  متر   ( هفت و نیم  متر  )  و آکس به آکس  دو ستون طولی   آن نیز  5  متر (پنج متر) الزامیست . در هر صورت عرض محل پارک کمتر از  7 متر  نباشد .

در هر حال بسته به نوع اسكلت ساختمان در آخر اجرا و تمام شده ، براي يك واحد پاركينگ 2.50 متر - براي دو واحد پاركينگ  و مانور ها   4.50 متر و براي سه واحد پاركينگ 6.80 قابل قبول ميباشد.

 

برای جزییات بیشتر طرح تفصیلی جدید شهر تهران را دانلود و مطالعه فرمایید.

صدور پروانه جهت اضافه اشكوب  مجاز نخواهد بود مگر اینکه درطرح ساختمانی و یا تغییرات آن حداقل تعداد محلهای پارکینگ مورد نياز « براساس معیارهای مشخص شده در ضوابط مربوطه» پیش بینی شده باشد.

- تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی گردد و به شرط آنکه مانور اتومبیل تامین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ قابل تامین است.

- رامپ پارکینگ در فضای باز ساختمان جزء زیربنا محسوب نخواهد شد.

- از هر خیابان فقط یک راه ورودی پارکنیگ مجاز خواهد بود، مگر اینکه طول بر زمین 20 متر و بیشتر باشد که در این صورت می توان از دو درب ورودی پارکینگ استفاده نمود.

- حداکثر ارتفاع تمام شده پیلوت تا 2.40 متر به شرط استفاده جهت پارکینگ بلامانع است و در صورتی که زیرزمین احداث نگردد ارتفاع اولیه تا 2.60 متر به شرط اینکه سطح فونداسیون تا 60 سانتیمتر پایینتر از گذر باشد بلامانع است.

- در صورتی که پروانه ساختمانی جهت احداث پیلوت و زیرزمین تواما صادر شود، ارتفاع تمام شده پیلوت تا 2.40 متر بلامانع بوده و در این حالت به جهت لوله کشی ها مورد لزوم ارتفاع اولیه زیرزمین به شرط استفاده براساس پروانه تا 3متر و ارتفاع تمام شده 2.60 متر بلامانع است.

- پیش بینی راه ورودی پارکینگ رامپ از قسمت فضای آزاد ساختمانی بلامانع بوده و لیکن درهرحال راه ورودی جزء فضای پارکینگ ساختمان نخواهد بود.

- اجرای شیب مثبت جهت رامپ پارکینگ با رعایت ضوابط نورگیری زیرزمین و سایر مقررات بلامانع است.

- پارکینگ های مورد نیاز ساختمانها فقط در پیلوت، زیرزمین و مازاد فضای باز قابل تامین بوده و استفاده از فضای باز غیرمازاد جهت این منظور ممنوع می باشد.

- پیش بینی دو واحد پارکینگ از مجموع پارکینگهای مورد نیاز پشت سر هم بلامانع است.(صرفا در پارکینگ های مسکونی)

- عرض راه عبوری حداقل 3متر پیش بینی گردد.

- ارتفاع پارکینگ های بیش از 1000 متر مربع یا بیش از 25 واحد می تواند تا 3 متر پیش بینی شود.

- از نظر مقررات عمومی پارکینگ به لحاظ ابعاد(عمق، دهنه خالص محلهای پارک بر حسب زاویه) عرض خالص دسترسیها، حداقل شعاع، شعاع گردش رامپ ها در رابطه با ابعاد وسائل نقلیه استفاده کننده، استاندارهای بین المللی ملاک عمل می باشد.

- حداکثر شیب رامپ 15% خواهد بود.

 -  (زیرزمین پارکینگ) باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد، (پله، آسانسور)

- شعاع گردش رامپ 6.50 متر می باشد.(شعاع قوس از آکس رامپ)

- چنانچه مساحت سطح پارکینگ بیش از 1000 متر مربع می باشد، رامپ ورودی رفت و برگشت جداگانه مورد نیاز است و یا عرض رامپ باید حداقل 5 متر باشد.

- برای پارکینگ معلول حداقل عرض مفید 3.50 متر مورد نیاز است.

- برای کلیه موارد فوق طول ایست اتومبیل 5 متر  قابل قبول است.

- ضوابط عرض خالص رامپ دسترسی اتومبیل به طبقات پارکینگ، برحسب اینکه تعداد اتومبیل استفاده کننده، کمتر از 25 واحد باشد 3.50 متر و بیشتر از 25 واحد، حداقل 5 متر لازم می باشد، مگر دو راه ورود و خروج هر یک به عرض 3.50 متر پیش بینی شود.

- تغییر نوع استفاده پارکینگ ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی مقدور نمی باشد.


حوزه بندی پارکینگ:

شهر تهران از جهت تعیین پارکینگ لازم جهت ساختمانهای مسکونی و خدماتی به سه حوزه 1-2-3 تقسیم بندی شده که ضوابط تامین پارکینگ در این حوزه ها به شرح ذیل است:

لازم به ذکر است جهت سایر کاربردها ( تجاری-اداری-رستوران و...) تعداد پارکینگ لازم در هر سه حوزه مساوی بوده و در جدول پیوست بخشنامه پارکینگ به تفکیک ذکر گردیده است.

 

الف)   اگر ملک کلاً به صورت یک واحد مسکونی باشد          ( در هر سه حوزه پارکینگ)  :     

اگر  سطح بناي آپارتمان تا ۲۰۰ متر مربع باشد   یک واحد پارکینگ مورد نیاز است .

 

اگر  سطح بناي آپارتمان بيشتر از ۲۰۰ متر مربع باشد   یک و نيم  واحد پارکینگ مورد نیاز است .


 

ب) اگر ملک دارای بیش از یک واحد مسکونی باشد :

 

               مساحت خالص آپارتمانm2

حوزه

S<100

100≤S<200

S≥200

حوزه یک

یک واحد

یک واحد

یک و نیم واحد

حوزه 2 و 3

1-   بنا در حد تراکم مجاز باشد:نیم واحد

2-   بنا مازاد تراکم مجاز باشد:یک واحد

یک واحد

یک و نبم واحد

  منبع :

شهرداری تهران


 پارکینگ مورد نیاز سایر ساختمانها :

 

 

برای جزییات بیشتر طرح تفصیلی جدید شهر تهران را دانلود و مطالعه فرمایید.

 

 

<

فضاهای پارکینگ (به واحد)

درصد سطح طبقات

نوع استفاده

ردیف

حوزه سه

حوزه دو

حوزه یک

3

3

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تجاری*

1

2

2

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

اداری**

2

یک چهارم

2

3

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

مرکز اجتماعات

3

يک بيستم

یک دهم

یک پنجم

برای هر اتاق

هتـــل

4

يک دوازدهم

یک هشتم

یک چهارم

برای هر تختخواب

بیمارستان

5

2

2

2

برای هر صد متر مربع ازسطح دفتر

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

6

يک دوم

يک دوم

يک دوم

برای هر صد متر مربع ازسطح کارخانه

 

کارخانجات صنعتی وانبارها وکارگاهها

7

یک دهم

یک چهارم

يک دوم

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس

8

یک چهلم

یک دهم

یک دهم

برای هر صندلی

سینما وتاَتر

9

1

1

1

برای هرمعلم وناظم ومدیر

مدارس عالی وهنرستان

10

1

1

1

برای هراستاد

دانشگاهها

11

یک صدم

یک صدم

یک صدم

برای هرشاگرد

دانشگاهها

12

یک چهارم

يک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

تاَسسیسات تفریحی

13

يک دهم

يک ششم

يک سوم

به ازاء هر نمره خصوصی

گرمابه ها

14

یک دهم

یک دهم

یک دهم

برای هر اتاق خواب(15مترمربع)

خوابگاههای دانشجویی و پانسیونها

15

یک چهارم

يک دوم

1

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

ورزشی وتاَسیسات تفریحی

16

يک دوم

يک دوم

يک دوم

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص تا متراژ یکصد مترمربع

هتل آپارتمان***

17

1

1

1

هرواحد آپارتمان با مساحت خالص100مترمربع وبیشتر

هتل آپارتمان**** 

18

يک دوم

1

2

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

درمانگاه

19

5

5

5

برای هر صد متر مربع سطح طبقات

رستوران- تالاز – اغذيه فروشي و . . .

20

-

-

-

-

مساجد ومعابدرسمی

21

منبع:گروه مهندسین ارمان
http://www.tehran-org.com/