Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

سوگند و جایگاه آن در قانون

مقررات کشور ما در مورد سوگند و جایگاه آن بسیار متنوع است. در قوانین و مقررات متعددی، به سوگند اشاره شده است. علاوه بر سوگند در دادرسی های مدنی و کیفری، نوعی از سوگند در حقوق عمومی وجود دارد که صاحبان مشاغل خاص آن را یاد می کنند. نمونه آشنای آن، سوگند رییس جمهور در زمان شروع دوران ریاست جمهوری است. اما مصادیق سوگند سیاسی و شغلی به این مورد ختم نمی شود. نمایندگان مجلس، پزشکان و وکلا،از دیگر مشاغلی هستند که در ابتدای کار خود باید سوگند یاد کنند. در نظام حقوق ما باید دو کاربرد سوگند را از یکدیگر تفکیک کرد. نوع اول، سوگند هایی است که بر اساس مقررات قانون آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری یاد می شود و در پرونده های قضایی به عنوان دلیل اثبات دعوا یا مکمل و شرط لازم برای اعتبار دلیل اثبات دعوا از آن استفاده می شود. اما نوع دوم، سوگندی است که صاحبان مشاغل خاص و تاثیرگذار برای حسن انجام وظایف خود یاد می کنند. بارزترین مصداق این سوگند در قانون اساسی نام برده شده است که عبارت است از سوگند نمایندگان مجلس و رییس جمهور در ابتدای تصدی هر یک از پست های بالا. اما در قوانین عادی هم مصادیقی برای این سوگند وجود دارد. سوگند صاحبان مشاغل پزشکی، وکالت در ابتدای تصدی این مشاغل از نمونه های این نوع سوگند است.
سوگند در قانون اساسی و قوانین عادی
در قانون اساسی و قوانین عادی، مواردی از الزام به سوگند برای برخی مشاغل ذکر شده است.یک استاد دانشگاه در این رابطه می گوید: سوگند در قانون اساسی مختص دو گروه است. گروه اول، روسای جمهور و دسته دوم نمایندگان مجلس هستند. این دو گروه بر اساس تکلیفی که قانون اساسی بر عهده آنها گذاشته است، باید برای حسن انجام وظایف خود سوگند یاد کنند. به عنوان نمونه، پس از برگزاری انتخابات، نمایندگانی که با رای ملت به مجلس راه یافته اند، باید در اولین جلسه دور جدید مجلس برای حسن انجام امور خود، سوگند یاد کنند. نمایندگانی که در جلسه اول مجلس حضور ندارند یا موفق نشده اند سوگند یاد کنند، در جلسه بعدی سوگند یاد خواهند کرد. دکتر هادی راجی می گوید: علاوه بر قانون اساسی، در سایر قوانین، برخی دیگر از موارد ادای سوگند نام برده شده است. از جمله مشاغلی که باید در ابتدای کار حرفه ای خود سوگند یاد کنند، پزشکان و وکلا هستند.
فلسفه التزام به سوگند
وی ادامه می دهد: با توجه به این نکته که کشور ما نظام اسلامی دارد و پیش فرض ما در مورد افرادی که به مقامی گماشته می شوند این است که این اشخاص، افراد متدینی هستند و افرادی را به عنوان مسئول می شناسیم که اعتقاد برایشان اهمیت دارد؛ لذا سوگند یاد کردن برای برخی مسئولان پیش بینی شده است تا کسی که سوگند یاد می کند، خود را متعهد بداند که در مقابل سوگند خود تخطی نکند. این حقوقدان با تاکید بر این که در قانون بر ارزش بالای سوگند تاکید شده است،می گوید: بنابراین فردی که سوگند یاد کرده از نظر اخلاقی باید خود را مسئول بداند.دکتر هادی راجی در مورد محتوا و مفاد سوگند می گوید: محتویات سوگند برای نمایندگان در اصل ۶۷ قانون اساسی آمده است و مفاد آن به طور کلی این است که آنها در پیشگاه خداوند سوگند یاد می کنند که با تکیه بر شرف خویش پاسدار حریم اسلام و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی باشند و در انجام تکالیفشان کوتاهی نکنند و… متن سوگند نامه را نیز امضا می کنند. در واقع محور اصلی سوگند این است که در انجام تکالیفی که به عهده آنان سپرده می شود کوتاهی نکنند. در حقیقت وکالتی که به نمایندگان داده می شود در نزد آن ها حکم امانت را دارد.
اقلیت های دینی و اجرای تکلیف سوگند
این حقوقدان با اشاره به این که همه نمایندگان مسلمان نیستند، بنابراین سوگند یاد کردن به کتاب آسمانی دین اسلام نمی تواند تاثیر بازدارنده کافی را داشته باشد،می گوید: برای این شرایط در کشور ایران و دیگر کشورها، راهکار مناسبی پیدا شده است. معمولا در این شرایط، اقلیت های دینی به شرف خود یا به کتاب آسمانی خود سوگند یاد می کنند. وی در مورد آیین سوگند یاد کردن نیز چنین می گوید: در مبانی فقهی برای سوگند یاد کردن آدابی در نظر گرفته شده است که نشان می دهد سوگند به چند چیز الزام آور است و لفظ سوگند باید به چه صورت باشد.دکتر راجی در مورد بحث ضمانت بر اجرای سوگند نیز می گوید: بحث ضمانت بر اجرای سوگند، بحثی درونی و اعتقادی است. در جهان آخرت افراد پاسخ گوی نقض و نادیده گرفتن سوگند خود هستند و زیرپا گذاشتن سوگند، از گناهان بزرگ است. بنابراین، یک بخش ضمانت اجرا، به بحث نتایج اخروی نقض سوگند برمی گردد. اما ضمانت اجرایی دیگر واکنش مردم است. مردم خود ناظر بر اعمال افراد مسئول هستند و در صورتی که آنها به سوگند خود پایبند نباشند، در دوره های بعدی می توانند از آنها در صورت رعایت نکردن موارد ذکر شده، حمایت نکنند.
الزام سوگند برای پاره ای از کارمندان
در نظام حقوقی کشور جمهوری اسلامی ایران سوگند برای اقشار مختلفی در نظر گرفته شده است. البته عمدتا مقام های انتخابی مانند رییس جمهور و نمایندگان مجلس هستند که ملزم به انجام این تکلیف هستند. اما به موجب قانون مدیریت خدمات کشوری و برخی دیگر از قوانین، پاره ای از کارمندان دولت یا پزشکان هم ملزم به رعایت این الزام هستند. دکتر علی کاظمی با اشاره به این موضوع می گوید: رییس جمهور طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و شورای نگهبان به شرح زیر سوگند یاد می کند: با نام خداوند، در پیشگاه خداوند متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و خود را وقف مردم وکشورم نمایم و…این حقوقدان ادامه می دهد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نخستین جلسه مجلس سوگند یاد می کنند که پاسدار حریم اسلام باشند و به عنوان امینی عادل در انجام وظایف خود کوتاهی نکنند و… باید توجه داشت که اقلیت های مذهبی باید سوگند را با ذکر نام کتاب آسمانی خود یاد کنند.

بررسی تطبیقی نظام های حقوقی
الزام به سوگند یاد کردن برای مشاغل مهم و حساس، در قوانین و مقررات همه کشورها دیده می شود. بنابراین کشورها در مورد وجود این الزام مشترک هستند. اما چند و چون آنها در کشورهای مختلف متفاوت است. دکتر کاظمی در این باره توضیح می دهد که به طور کلی سوگند بدین منظور در قوانین اساسی کشورها پیش بینی شده است که مقاماتی که به خدمات عمومی می پردازند، تعهد وجدانی هم داشته باشند. در اکثر کشورها سوگند برای بسیاری مقامات و مشاغل هم پیش بینی شده است. اما نحوه سوگند یاد کردن، ادای سوگند و هم چنین محتویات سوگند در مورد مشاغل نسبت به شغل های دیگر متفاوت است. به طور مثال رییس جمهور باید حامی حقوق مردم باشد و قضات نباید در احقاق حقوق کوتاهی کنند، در مورد پزشکان سلامتی مردم با اهمیت است و وکلا باید امین و مورد اعتماد باشند. این حقوقدان در مورد ضمانت اجرایی سوگند در نظام حقوقی می گوید: سوگند ضمانت اجرایی قانونی مانند آن که به طور مستقیم بر آن نظارت شود ندارد؛ بلکه ضمانت اجرایی اخلاقی دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که چنانچه مفاد سوگند جزو تکالیف فرد باشد و وی این تکلیف را نقض کند، این تخلف او دارای ضمانت اجرا خواهد بود و در صورت اجرا، آن وظیفه، تخلف یا جرم محسوب شده و مورد بررسی قرار می گیرد.
منابع:
۱-روزنامه حمایت ۹/۲/۹۱
۲-خبرگزاری ایسنا ۲۱/۲/۹۱
۳-روزنامه خراسان۱۰/۲/۹۱
روزنه
قانون اساسی، مرجع اصلی سوگند
مهم ترین قانونی که در آن به سوگند اشاره شده است، قانون اساسی می باشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سوگند در نظام سیاسی را این گونه تعریف می کند: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو سوگند پیش بینی شده است؛ اول رییس جمهور است که به موجب اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می شود به ترتیب زیر سوگند یاد می کند و سوگند نامه را امضا می کند: «من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی که به عهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خود کامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم، در حراست از مرز ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ملت از هیچ اقدامی دریغ نورزم و…»سیدمحمدعلی موسوی مبارکه می گوید: این سوگند به عنوان یک تعهد اخلاقی شناخته می شود. سوگند دیگر نیز با مفاد مشابه به همین سوگند برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است که در اصل ۶۷ قانون اساسی آمده است و بر مبنای پاسداری و رعایت حقوق مردم نگارش یافته است. بنابراین چون کار سیاسی از حساسیت بالایی برخوردار است، کسانی که در راس آن هستند، با قید سوگند متعهد به رعایت حق و انصاف و امانت می شوند. نماینده مردم مبارکه ادامه می دهد: سوگند یک کار امانی است. کسی که کار خود را انجام می دهد باید امانت دار باشد و مردم نیز در مقابل این سوگند اعتقاد و دلگرمی پیدا می کنند.سوگند یاد کردن در قوانین اساسی بسیاری از کشورها نیز وجود دارد، اما نمایندگان دیگری که در مجلس کشور ایران وجود دارند به کتاب آسمانی خودشان سوگند یاد می کنند.در قانون اساسی ما در دو اصل به سوگند اشاره شده است. یکی اصل ۶۷ قانون اساسی در مورد سوگند نمایندگان در ابتدای فعالیت خود می باشد. نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم‏نامه را امضا می کنند. «من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‏ها و نوشته‏ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدنظر داشته باشم.» نمایندگان اقلیت های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد. نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه‏ای که حضور پیدا می کنند مراسم سوگند را به جای آوردند. سوگند در اصل ۱۲۱ نیز پیش بینی شده است که به موجب آن رییس جمهور باید با الفاظی شبیه آنچه در بالا بیان شده، به عدالت راستی و حق گویی سوگند یاد کند. رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‏ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏شود، سوگند یاد می کند و سوگندنامه را امضا می کند.ذکر این سوگندها، نوعی تعهد اخلاقی برای صاحبان مشاغل سیاسی ایجاد می کند. نقض این سوگندها ضمانت اجرایی مادی ندارد. ضمانت اجرایی آن از یک سو ارتکاب گناه کبیره است و از سوی دیگر سلب اعتماد عمومی از کسی است که سوگند خود را نقض می کند. البته باید توجه داشت که نقض این سوگند ها در صورتی که همراه با نادیده گرفتن یکی از وظایف قانونی باشد جرم یا تخلف بوده و با مجازات نیز روبه رو خواهد شد.

منبع:

http://www.maavanews.ir/tabid/38/ctl/Edit/mid/387/Code/9736/Default.aspx