Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

تجدید نظرخواهی از آرای ديوان عدالت اداري

در گفت‌وگوی "حمایت" با کارشناسان بررسی شد
تجدید نظرخواهی از آرای ديوان عدالت اداري
دیوان عدالت اداری دارای شعب بدوی است که رسیدگی اولیه را انجام می‌دهد و رای صادر می‌کند. اگر به رای صادر‌شده اعتراضی شده باشد، شعب تجدید‌نظر موظف به رسيدگي اين اعتراض است. برای شروع به اين رسیدگی باید دادخواستي به زبان فارسی و در فرم‌های چاپی مخصوص ارائه شود. در صورتی شعب دیوان به شکایت رسیدگی می‌کنند که شخصی که طرح دعوا می‌کند در مطرح کردن شکایت دارای نفع یا وکیل، قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی باشد. در بررسي اين موضوعات به گفت‌وگو با كارشناسان حقوقي پرداخته‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.
در قانون جديد ديوان عدالت اداري امكان تجديدنظرخواهي از آراي خود اين ديوان عدالت اداری وجود دارد. یک حقوقدان با توجه به اين موضوع به "حمایت" می‌گوید: دیوان عدالت اداری بر اساس قانون جدید در دو مرحله به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند یعنی بعد از صدور رای مرحله بدوی پایان می‌یابد و نوبت به رسیدگی تجدیدنظر می‌رسد. مطابق ماده 65 قانون جدید دیوان عدالت اداری مصوب 1392، تمام آرای شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم مقام یا نمایند قانونی آنها قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدید نظر است. این دادخواست را می‌توان مطابق ماده 66  به دفتر شعبه صادر کننده رای یا دفاتر اداری دیوان یا به دبیرخانه دیوان تحویل داد. دادخواست تجدید نظر توسط رئیس دیوان به یکی از شعب‌های تجدیدنظر ارسال می‌شود.
 
   تشريفات و مقامات رسيدگي كننده
بهنام عباسی در خصوص تشريفات و مقامات رسيدگي كننده ديوان عدالت اداري بيان مي‌دارد: شعب تجدیدنظر، از یک رئیس و دو مشاور تشکیل می‌شود و با حضور دو عضو رسمیت پیدا می‌کند. ملاک رای در شعب تجدیدنظر، نظر اکثریت است؛ با توجه به اينكه مهلت تجدید نظر برای کسانی که در ایران زندگی می‌کنند بيست روز و برای کسانی که در ایران نیستند، دو ماه از تاریخ ابلاغ است و شروع آن از روزی است که رای ابلاغ شده است، اگر در این مهلت درخواست تجدیدنظر خود را ارایه نکنند، امکان تجدیدنظرخواهی دیگر وجود نخواهد داشت، به این ترتیب رای صادر شده، تبدیل به رای قطعی خواهد شد و دادخواست تجدیدنظر رد می‌شود.
 باید به این نکته توجه داشت که تصمیم مورد اعتراض در قالب رای یا قرار است. به عبارت دیگر شعبه رسیدگی کننده بدوی یا مبادرت به صدور رای می‌کنند یا تصمیم خود را در قالب قرار صادر می‌کند، تفکیک این دو موضوع به لحاظ آن است که دادگاه تجدیدنظر در صورت نقض آنان در خصوص هر یک مکلف به اتخاذ تصمیم متفاوت است.
این کارشناس حقوقی ادامه می‌دهد: به این ترتیب چنانچه شعبه بدوی مبادرت به صدور قرار كرده باشد و در صورتی که شعبه تجدیدنظر ایراد تجدیدنظرخواه را وارد تشخیص دهد، مطابق ماده 72 قانون جدید دیوان عدالت اداری پس از نقض قرار، پرونده را برای رسیدگی ماهوی به شعبه صادر کننده قرار عودت می‌دهد. و همچنین در صورتی که شعبه بدوی اقدام به صدور (رای) كرده باشد
 بر اساس ماده 71 قانون جدید دیوان چنانچه شعبه تجدیدنظر ایراد تجدیدنظرخواه را وارد تشخیص ندهد رای را تایید و در غیر اینصورت آن را نقض و پس از رسیدگی ماهوی مبادرت به صدور رآی می‌كند.وي ادامه مي‌دهد: چنانچه جلسه شعبه تجدیدنظر با حضور 2 عضو رسمیت یابد و هنگام صدور رآی اختلاف نظر حاصل شود یک عضو مستشار توسط رئیس دیوان به آنان اضافه می‌شود، هرگاه در مرحله تجدیدنظر تقاضای دستور موقت شود اتخاذ تصمیم با شعبه تجدیدنظر و اجرای دستور موقت مستلزم تایید رئیس دیوان است.
 
   بررسي موجبات نظارت مجدد
با توجه به اينكه ديوان عدالت اداري عالي‌ترين مرجع اداري است و در بسياري از موارد موضوعي كه در ديوان مطرح شده مورد بررسي بدوي و تجديدنظر قبلي قرار گرفته است، اين مدرس دانشگاه در بررسي موجبات نظارت مجدد در مراحل رسيدگي اظهار مي‌كند: با توجه به ماده 65 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392 که اشاره به قابلیت تجدیدنظر کلیه آرای دیوان دارد اگر چه این مهم سبب نظارت مجدد و موجبات استحکام بیشتر آرای دیوان مي‌شود، اما قطع به یقین این موضوع سبب تراکم پرونده در مرحله تجدید نظر در دیوان و نهایتآ اطاله دادرسی خواهد شد.
 
   کمی درباره اعتراض ثالث
وي در خصوص اعتراض ثالث كه در قانون جديد ديوان عدالت اداري پيش‌بيني شده است بيان مي‌دارد: مطابق ماده 55 قانون جدید دیوان عدالت اداری هرگاه شخص ثالثی در موضوع پرونده مطروحه درشعبه دیوان برای خود حقی قائل شود یا خود را در محق شدن یکی از طرفین ذی نفع بداند، می‌تواند با تقدیم دادخواست وارد دعوا شود در صورتی که این دادخواست قبل از صدور رای واصل شود، شعبه پس از ارسال دادخواست برای طرفین دعوا و وصول پاسخ آنان با ملاحظه پاسخ هر سه طرف مبادرت به صدور رای می‌کند و در صورتی که اعتراض، پس از صدور رای باشد ظرف 2 ماه از تاریخ اطلاع از حکم به شعبه صادر کننده رای ارائه شود، این اعتراض در شعبه رسیدگی کننده به پرونده مطرح می‌شود و شعبه مزبور با بررسی دلایل مبادرت به صدور رای می‌كند.                                                              
عباسي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان تجديدنظرخواهي از همه تصميمات ديوان عدالت اداري وجود دارد، مي‌گويد: تصمیم‌های شعب بدوی دیوان قابلیت تجدیدنظرخواهی را دارند، البته باید توجه داشت که در پاره‌ای از موارد تصمیم‌های هیأت‌های تخصصی دیوان نیز از طرف رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض هستند. اموری که مطابق قانون در صلاحیت هیآت عمومی است ابتدا به هیأت‌های تخصصی دیوان ارجاع می‌شود و در صورتی که نظر اکثریت مطلق هیأت تخصصی به قبول شکایت و ابطال مصوبه باشد پرونده به همراه نظریه هیأت به جهت اتخاذ تصمیم به هیأت عمومی ارسال می‌شود و در صورتی که نظر سه چهارم هیأت تخصصی بر رد شکایت باشد رأی بر رد شکایت صادر می‌شود و این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از طرف رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است و در صورت اعتراض پرونده به هیآت عمومی ارسال می‌شود.
وی می‌گوید: باید توجه داشت که تقاضای ابطال مصوبات بايد در قالب دادخواست تقدیم دیوان شود مدیر دفتر هیآت عمومی دادخواست را به نظر رئیس دیوان می‌رساند چناچه سابقآ در خصوص آن موضوع تصمیم گیری شده باشد رئیس دیوان قرار رد درخواست را صادر می‌کند و این رای قطعی است و در غیر اینصورت درخواست به جهت اخذ پاسخ از مرجع تصویب کننده به دفتر اعاده می‌شود و در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد مرجع مزبور مکلف است ظرف 1 ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به ارسال پاسخ اقدام كند البته آن مرجع می‌تواند از دیوان تقاضای مهلت كند و رئیس دیوان در صورت ضرورت می‌توان رسیدگی را تا 3 ماه به تآخیر بیندازد پس از انقضای مهلت هیات تخصصی به موضوع رسیدگی و تصمیم مقتضی را صادر می‌کند.                                                                                           
 
   جایگاه هیات عمومی دیوان عدالت اداری
یک حقوقدان در بررسي امكان تجديدنظرخواهي از همه تصميمات ديوان عدالت اداري اظهار مي‌دارد: صدر مواد 10 و 12 قانون جديد بايد به گونه‌اي نگارش مي‌شد كه هيات عمومي ديوان جداي از خود ديوان تلقي نشود و آنچه كه در ماده 2 اين قانون از تشكيلات ديوان تشريح کرده مهر تاييدي است بر صحت اين ادعا.
اما طبق ماده 65 قانون جديد تمام آراي ديوان قابل تجديد نظرخواهي است اما در خصوص تجديد نظر خواهي هيات عمومي بايد گفت آنچه مراد از تجديد نظر خواهي به آن شكل كه از آرا ي بدوي ديوان به عمل مي‌آيد، در قانون جديد در نظر گرفته نشده و فقط در دو مورد بند (ب) از ماده 84 و ماده 94 قانون جديد است.
حسين حق‌مه در این باره توضیح می‌دهد: اموري كه مطابق قانون در صلاحيت هيات عمومي ديوان است ابتدا به هيات‌هاي تخصصي ارجا مي‌شود و در صورتي كه نظر سه چهارم اعضاي هيات تخصصي بر رد شكايت باشد راي به رد شكايت صادر مي‌كند كه اين راي ظرف بيست روز از تاريخ صدور از سوي رييس ديوان يا  10 نفر از قضات ديوان قابل اعتراض است. همچنین در صورتي كه آراي هيات عمومي ديوان از سوي رييس قوه قضاييه خلاف موازين شرع تشخيص داده شود هيات عمومي با توجه به نظر رييس قوه قضاييه تجديد نظر مي‌كند.
http://www.hemayat.net/detail/News/2486