Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

طلوع"حقوق شهروندی" از مشرق اسلامی

از حق "جانشینی خدا" تا "رعایت حقوق غیرمسلمانان"
طلوع"حقوق شهروندی" از مشرق اسلامی
منشور حقوق شهروندی در آخرین و جامع ترین دین الهی یعنی اسلام، با تاکیدات قرآنی، روایات و سبک زندگی پیامبر اسلام(ع) و ائمه اطهار(ع) در قالب «حق الناس» به اوج خود رسیده است.
 
 طلوع"حقوق شهروندی" از مشرق اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی میزان: همه ما شنیده ایم که :« خدا از حق خودش می گذرد اما از حق الناس هرگز نمی گذرد»؛ این جمله که یکی از ارکان رکین دین اسلام به شمار می رود دقیقا ناظر بر رعایت «حقوق شهروندی» از سوی خود مردم و نیز، حاکمیت است. به بیان ساده تر، «حق الناس» یا «حق مردم» که حدود 1500 سال پیش از سوی دین مبین اسلام بیان شده، همان «حقوق شهروندی» است که در جهان معاصر مورد تاکید قرار گرفته است.  
 
منشور حقوق شهروندی در آخرین و جامع ترین دین الهی یعنی اسلام، با تاکیدات قرآنی، روایات و سبک زندگی پیامبر اسلام(ع) و ائمه اطهار(ع) در قالب «حق الناس» به اوج خود رسیده است.  
 
«خدمت به خلق»، «عدالت»، «قصاص»، «احکام قضائی و جزائی»، «دیه»، «آزادی بیان» و «حفظ کرامت و شخصیت انسان ها» از جمله مهمترین محورهای حقوق شهروندی در دین اسلام به شمار می روند.  
 
والاترین کرامت و ارزش گذاری به انسان در قرآن کریم را که جزو مبانی حقوق شهروندی است می توان در آیه 32 سوره مائده واکاوی کرد:« هر کس، یک انسان را نه به قصاص قتل کسى یا ارتکاب فسادى بر روى زمین بکشد، چنان است که همه مردم را کشته باشد و هر کس که به او حیات بخشد چون کسى است که همه مردم را حیات بخشیده باشد»؛«أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا». 
 
در منشور «حقوق شهروندی اسلام»، حقوق همه انسان ها از مسلمان، غیرمسلمان، آزاد، زندانی، مسئول، غیرمسئول، زن، مرد، کودک، پدر، مادر، معلول، سالم، بیمار و تک تک اعضای یک جامعه باید رعایت شود و هیچکس اجازه ندارد این حقوق را نادیده بگیرد و یا برخلاف آن عمل کند.  
 
در واقع، مدینه فاضله اسلامی، دقیقا زمانی شکل خواهد گرفت که همگان به اصول و  فروع حقوق شهروندی اسلام عمل کنند. در این راستا، حاکمیت سیاسی نسبت به حقوق شهروندان، وظایفی دارد و شهروندان نیز نسبت به حاکمیت، وظایفی دارند. از نگاه اسلام، «حقوق شهروندی» زمانی به تمامیت محقق خواهد شد که حاکمان، حقوق مردم را رعایت کنند و مردم نیز در قبال حاکمیت، وظایف خود را به انجام برسانند. 
 
از نظر قرآن کریم، انسان موجودی است برگزیده از جانب خداوند که در جایگاه خلیفه و جانشین خدا در زمین قرار گرفته است. قرآن کریم، انسان را موجودی نیمه ملکوتی و نیمه مادی ، دارای فطرتی خدا آشنا ، آزاد ، مستقل ، امانتدار خدا و مسئول خویشتن و جهان می داند که هرچند زندگیش با ناتوانی و ضعف آغاز می شود اما به مرور توانا می شود و برای رسیدن به جایگاه جانشینی خدا در زمین باید به سوی کمال طی مسیر کند. بر اساس قرآن، حق بهره گیری مشروع از نعمت های خدا به انسان داده شده است اما او در برابر خدای خویش وظایفی را بر عهده دارد:«وظایف انسان در برابر خودش»، «وظایف انسان در برابر انسان های دیگر» و «وظایف انسان در برابر خدا» 
 
بر این مبنا، شهروند، انسانی است که از حق ویژه «جانشین خدا بودن» برخوردار است در رابطه با یک اجتماع و دولت که از سویی برخوردار از حقوق سیاسی و مدنی است و از سوی دیگر، در برابر خودش، همنوعانش و دولت تکلیف هایی به عهده دارد.
 
نمونه های فراوانی از تاکیدات دین اسلام، پیامبر(ص) و ائمه اطهار بر «حقوق شهروندی»  وجود دارد که تامل و ژرف اندیشی در این نمونه ها بسیار روشنگر است.  
 
«من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم»؛ کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست. این حدیث از پیامبر اسلام(ص)، بیانگر نگاه عمیق و تاکید ویژه اسلام بر حقوق شهروندی در بعد خدمت به مردم و مشکل گشایی از خلق خداست چرا که یکی از ارکان خقوق شهروندی، خدمات رسانی «حکومت به شهروندان»، «شهروندان به حکومت» و «شهروندان به شهروندان» است.  
 
زنان که در حالت عادی نیمی از جامعه را تشکیل می دهند به عنوان گروهی که در نقش مادر، مرد از دامن آنان به معراج انسانیت و کمال می رود، در دین اسلام جایگاه والایی دارند و بر حقوق شهروندی زنان در این دین الهی، تاکیدات بسیار ویژه است. عمیق ترین تاکید بر حقوق شهروندی زنان را باید در حدیثی از رسول اکرم(ص) پیگیری کرد:« المراة ریحانه»؛ زن، گُل است. 
 
در حقیقت، زیباترین تعبیر و جمله درباره زن در طول تاریخ، همین سخن از رسول خداست. بر این مبنا، مردان باید توجه داشته باشند که زنان را همچون گل بدانند و با رعایت حقوق آنان و تامین نیازهایشان، همچون گل با آنان رفتار کنند. 
 
در جنگ صفین، یکی از شبها که دو سپاه امام علی(ع) و معاویه در استراحت به سر می بردند، نیمه های شب، حضرت علی(ع) مالک اشتر را فراخواند و از او خواست دو نفر را که سر و صورت خود را پوشانده بودند به سپاه معاویه برساند. مالک اشتر آن دو نفر را تا سپاه معاویه همراهی کرد و زمانی که بازگشت از امام علی(ع) درباره هویت آن دو نفر پرسش کرد. امام علی(ع) فرمود که آن دو، معاویه و عمرو عاص بوده اند. مالک خشمگین شد و کلایه کرد که چرا هویت آنان را به مالک نگفته است تا آن جان آن دو را بستاند و به فتنه های آنان پایان دهد. امام علی(ع) به مالک فرمود که آن دو، امان خواسته بودند تا بیایند و مذاکره کنند و من به آنان تعهد داده بودم که به سلامت به سپاه خودشان بر خواهند گشت. امام تاکید کردند که این امان جزو حقوق آنان بوده و علی(ع) اهل رفتار ناجوانمردانه و پایمال کردن عهد و حقوق دیگران نیست. 
 
قرآن کریم تاکید می کند وقتی می خواهی با مشرکان گفت وگو کنی، این گفت وگوها از شکل نیکو خارج نشود و در آن خشونت و زیاده خواهی برقرار نباشد. قرآن خواهان گفت وگو و جدال احسن برای کشف حقیقت است. اینها نشان می دهد قرآن به این مساله توجه دارد که انسان ها در یک جامعه باید زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند. 
 
اساس حقوق شهروندی در اسلام بر حفظ شأن والای انسانی شهروندان نهاده شده و اسلام، حکومت‌ها و نخبگان سیاسی را ملزم کرده است که در یک نظام سیاسی برای هر شهروندی بدون توجه به رنگ، نژاد، مذهب و ... به حقوق اشخاص احترام گذاشته و زمینه شناخت و رسیدن او به حقوق‌اش را فراهم سازند.
 
حقوق شهروندی در جمهوری تولد یافته از مکتب اسلام 
 
با توجه به تاکیدات دین اسلام بر رعایت حقوق عموم امت اسلامی، پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57 و در جریان تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، آموزه ها و تاکیدات مکتب اسلام درباره حقوق شهروندی، نصب العین قانونگذاران قرار گرفت.
 
برخی از مفاد حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی از این قرار است:  
1- حقوق مساوی آری؛ تبعیض نه:  بر اساس اصل 19 قانون اساسی «مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.» در اصل  بیستم نیز آمده است:«همه ی افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه ی حقوق انسانی، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» 
2- جان، مال و حیثیت شهروندان در امنیت خواهد بود: «حیثیّت ، جان ، مال ، حقوق ، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز می کند/ اصل 22». 
3- شهروندان در عقیده آزادند: « تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرّض و موأخذه قرار داد/ اصل 23». 
4- مطبوعات از آزادی برخوردارند: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخلّ به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند. تفصیل آن را قانون معیّن می کند/ اصل 24». 
5- آزادی در انتخاب شغل یک حق است:«هرکس حق دارد ، شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون ، برای همه ی افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.» 
6- شهروندان باید تامین اجتماعی داشته باشند: «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری ، پیری ، از کار افتادگی ، بی سرپرستی ، در راه ماندگی ، حوادث و سوانح ، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی . دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم ، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند/ اصل 29». 
7- حفظ امنیّت شهروندان واجب است: «هیچ کس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معیّن می کند. در صورت بازداشت ، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حد اکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده ی مقدماتی به مراجع صالحه ی قضایی ارسال و مقدمات محاکمه ، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود/ اصل 32».  
8- دادخواهی حق همه شهروندان است: «دادخواهی حق مسلم هر فرداست و هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید. همه ی افراد ملت حق دارند این گونه دادگاهها را در دسترس داشته باشندو هیچ کس را نمی توان از دادگاهی که بموجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد/ اصل 34».  
9- شکنجه مردود است: «هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است . اجبار شخص به شهادت ، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود/ اصل 38».  
10- حرمت و حیثیت اشخاص حتی زندانی ها باید حفظ شود:«هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر ، بازداشت ، زندانی یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است/ اصل 39».  
11- حقوق زنان باید رعایت شود: «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید وامور زیر را انجام دهد: ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن واحیای حقوق مادی و معنوی او، حمایت مادران ،بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند،و حمایت از کودکان بی سرپرست، ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان وبقای خانواده و ایجاد بیمه ی خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست./ اصل 21».  
 
این موارد، فقط بخشی از حقوق شهروندی قید شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی و دیگر قوانین مصوب است. تعدد مفاد حقوق شهروندی به دلیل فراوانی، در این نوشتار کوتاه نمی گنجد و نیازمند نوشتاری مفصل است.
به نقل از:http://mizanpress.ir/doc/report/fa/35/