Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

حق امنیت در حکومت دینی

در گفت‌وگوی «حمایت» با کارشناسان بررسی شد؛
حق امنیت در حکومت دینی
 
 
گروه حقوقی- زیربنای حیات فردی و اجتماعی بشر امنیت است. تعامل انسان با دیگران در صورتی تداوم خواهد داشت که هر کس بتواند به دور از هر گونه بیم و هراس به زندگی فردی و اجتماعی خود ادامه بدهد و با امید به آینده در زمینه‌های مختلف زندگی سرمایه‌گذاری کند.
 بنابراین بدیهی است که یکی از نیازهای اولیه و ضروری جوامع بشری «امنیت» است. مکتب اسلام از امنیت و برقراری آن در جامعه سخن گفته است و آن را زمینه‌ساز رشد معنوی، پیش‌شرط توسعه اقتصادی و مایه خوداتکایی سیاسی معرفی کرده است. در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این حق مهم بشری از زاویه دید حقوق اسلامی می‌پردازیم.
 
یک کارشناس حقوق فرهنگی معتقد است: گرايش‌هاي ديني موجب كاهش جرايم و مشاركت عمومی در فرايند تامين امنيت می‌شود در مقابل و از سوی دیگر برقراري امنيت هم تاثير مهمي بر پيدايش يا تقويت گرايش‌هاي ديني مردم دارد. میثم صداقت خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که مردم بدون ترس و اندوه زندگي می‌کنند قادر به تفكر و خِردورزي خواهند بود و نداي فطرت خويش را خواهند شنيد؛ در اين صورت ترديد وجود ندارد كه به دين (كه خود فطري و بلکه عين فطرت است) تن خواهند داد. در چنين فضايي انسان‌ها در مي‌يابند كه پيام‌هاي ديني درست‌ترين و مفيدترين آموزش‌هاي ممكن است و حداقل براي توسعه و حفظ امنيتي كه دارند بايد آن را بپذيرند. اما اگر بشر دچار ناامني و تشويش خاطر شد قدرت درك و تصميم صحيح را نيز از دست خواهد داد.
 
رابطه امنیت و عبادت
این کارشناس فرهنگی با اشاره به توصيه‌هاي اكيد اسلام به تامين امنيت عمومي می‌گوید: اسلام امنیت را از عبادت‌هاي مرسوم و معمول پرفضيلت‌تر برمي‌شمارد. صداقت تاکید می‌کند: در فضاي امن است كه شهروندان هم مي‌توانند به عبادت بپردازند و نيكوكاران هم نيكوكاري کنند. بنابراین اگر حکومت در تامین امنیت ناتوان عمل کند و نتواند نقش پررنگ خود را ایفا کند حق بر امنیت كه نخستين نياز يك زندگي سالم اجتماعي است، فراهم نخواهد شد. چنین دولتی که قادر نیست یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندان را تامین کند در چشم افكار عمومي کارایی لازم را نخواهد داشت و نتیجه آن این خواهد شد که محبوبيتي نداشته باشد تا دعوتش براي ايمان، مخاطبان را تحت تاثير خود قرار دهد. بنابراین دعوت چنین حكومت و حاكماني به دين و دينداري بی‌فایده خواهد بود. این کارشناس حقوق فرهنگی با تاکید بر فهم رابطه امنیت و دین‌گرایی در عمل می‌گوید: در اين صورت است كه مسئولان و ماموران برقراري امنيت، كار خود را نه فقط يك فعاليت شغلي و حرفه‌اي، كه يك عمل ديني و فرهنگي هم به شمار مي‌آورند و در صورت قصد تقرب كارشان، نه عبادت، كه افضل عبادات خواهد بود. در روايات ما ست که پيامبر خدا (ص) فرموده‌اند: «يك شب نگهباني و حفظ آرامش مردم با قصد قربت از هزار شب عبادت و هزار روز روزه‌داري برتر است» و «دو چشم است كه آتش جهنم آن را در نمي‌يابد: چشمي كه از خشيت پروردگار بگريد و چشمي كه شب را براي خدا به نگهباني از امنيت مردم بيدار بماند» 
 
اقسام امنیت
این کارشناس فرهنگی در ادامه به بیان اقسام امنیت می‌پردازد و می‌گوید: امنیت فردی یکی از اقسام امنیت و حق مسلم و طبیعی هر انسان است. بنابراین همه باید علاوه بر حفظ امنیت فردی خود از هرگونه تهدید امنیت دیگران پرهیز کنند. امنیت جانی نوع دیگری از امنیت است. قرآن در تاکید حفظ حق حیات هر نوع آدم‌کشی را مردود دانسته است و زنده به گور کردن دختران را امری زشت و غیرانسانی معرفی می‌کند و اما سجاد(ع) در این باره که قصاص حیات‌آفرین و عاملی موثر برای حفظ امنیت جانی است می‌فرماید: حیات و زندگی در قصاص از آن روست که اولا، قصاص جان مظلومی را که قصد جان او شده است، حفظ می‌کند. ثانیا، قصاص جان شخصی را که قصد دارد دیگری را به قتل برساند از انتقام و تقاص مصون می‌دارد و ثالثا، قصاص از آن رو که مایه عبرت دیگران است آنان را از ارتکاب آدم‌کشی باز می‌دارد. 
صداقت امنیت حیثیتی را نوع دیگر امنیت می‌داند و می‌گوید: خداوند بزرگ که بندگان مومن خویش را عزیز و سرآمد موجودات دانسته است هرگز رضایت نمی‌دهد که شخیصت آنان از سوی دیگران ترور شود. وی امنیت عقیده را قسم دیگر امنیت می‌داند و می‌گوید: امنیت عقیده و آزادی در مراسم دینی از حقوقی است که لازم است از سوی دیگران محترم شمرده شود. به همین دلیل از هرگونه تفتیش عقاید که به این امنیت آسیب بزند جلوگیری شده است. وی امنیت روح و روان را نوع دیگری از امنیت می‌داند و می­گوید: قرآن در تامین این امنیت نسخه‌های شفابخشی مثل ایمان به خدا، یاد او و داشتن تقوای الهی ارایه داده است. قرآن در اشاره به اثر آرامش‌بخش ایمان می‌گوید: بدانید که با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد. وی امنیت اجتماعی را نیز در بررسی انواع امنیت مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: برخورداری از امنیت از نیازهای طبیعی بشر در زندگی اجتماعی است. 
تکلیف حفظ امنیت بر عهده کیست؟
یک کارشناس حقوق عمومی با اشاره به اینکه برقراری امنيت از اصلی‌ترين وظايف هر حکومت است می‌گوید: اصولاً فلسفه تشکيل حکومت همين است؛ چه حکومت دينی و مشروع و چه حکومت غيردينی و نامشروع. امام علی عليه‌­السلام به همين نکته اشاره دارند و. می‌فرمایند: «مردم را امير و فرمانروايى بايد، خواه نيكوكار و خواه بدكار، كه مؤمن در سايه حكومت او به كار خود پردازد و كافر از زندگى خود بهره گيرد. تا زمان هر يك به سرآيد و اموال عمومی گرد آورده شود و با دشمن پيكار كنند و راه‌ها امن گردد و حق ضعيف را از قوى بستانند و نيكوكار بياسايد و از شر بدكار آسوده ماند». سیدمحمدحسین تفضلی خاطرنشان می‌کند: با اين حال حکومت‌های دينی تکليف مضاعفی در اين زمينه بر عهده دارند؛ چرا که ناامنی موجب بدبينی و روگردانی مردم از اصلِ دين می‌شود. 
 
منابع امنیت 
این کارشناس حقوق عمومی یکی از منابعی را که در تامین امنیت باید مورد توجه قرار گیرد، قانون و اجرای آن عنوان می‌کند. تفضلی معتقد است: نظم و امنیت میوه قانونمداری است و آرامش و سلامت جامعه در پناه تمکین به قانون تامین می‌شود. البته برای رسیدن به این هدف باید هم قانونی متقن و فراگیر بر جامعه حاکم باشد و هم آنچه در قانون پیش‌بینی شده است با دقت و قاطعیت و بی‌هیچ اغماضی اجرا شود؛ زیرا اگر قانون سست و بی‌پایه باشد یا در اجرا با سستی و عدم قاطعیت روبه‌رو شود ارزش و کاربرد خود را از دست خواهد داد. 
 
برقراری امنيت؛ اولين نياز شهروندان
در خصوص برقراری امنیت به عنوان نیاز شهر و شهروندان نیز در قانون اشاراتی وجود دارد. در این خصوص گفته شده است: هنگامی که حضرت ابراهيم(ع) زن و تنها فرزندش را به دستور الهی در بيابان‌های خشک و سوزانی که بعدها شهر مکه در آن بنا شد، می‌گذارد و بر می‌گردد، قبل از هر چيز مكه را امن مي‌خواهد و نخستين درخواست او از خدا اين است كه آن سرزمين را برخوردار از امنيت سازد؛ و اذقال ابراهيم رب اجعل هذا البلد آمنا (ابراهيم/35). 
نكته زيبا و ظريف، تفاوت نيايش حضرت ابراهيم (ع) در اين آيه شريفه با عبارتي است كه در آيه 126 سوره بقره از قول وي نقل شده است. با اينكه هر دو آيه يك خواسته را يادآوري مي‌كنند، در سوره ابراهيم به صورت معرفه (هذا البَلَد) و در سوره بقره به صورت نكره به اين سرزمين اشاره شده است (بَلَداً آمِناً). علامه طباطبايي با توضيحاتي تأكيد مي‌كنند كه اين دو آيه، حاكي از دو دعا ست نه يكي. اولي مربوط به سفرهاي بعدي حضرت ابراهيم (ع) به آن سرزمين و پس از احداث شهر مكه بود و دومي در سفر نخستي كه زن و فرزندش را در آن بيابان خشك و بي‌آب و علف نهاد. نتيجه اينكه امنيت خواسته هميشگي حضرت بوده است؛ هم قبل و هم بعد از بنا شدن شهر. خداوند نيز خواسته او را اجابت كرد و آنجا را چون خانه امني براي او قرار داد «و اذ جَعلنَا البيتَ مثابهً للناسِ و أمناً» (بقره/125). اين ويژگي‌چنان ارزشمند و عزيز است كه موجب منّت پروردگار بر آدميان بوده و او را شايسته سپاس و بندگي مي‌كند. 
منبع: روزنامه حمایت
http://www.hemayat.net/news/hoghughi4.htm