Persian Arabic English French German Japanese

سایت حقوقی محمد حسنی

 

 

اساسنامه موسسه حقوقی عدل فردوسی

شماره ثبت : 27794

ارائه كليه خدمات حقوقی و به عنوان مشاوره حقوقی و انجام كليه امور وکالت در مراجع قضایی -اداری - مالی - ثبتی - دادگاه‌های خانواده - شهرداریها و کمیسیون های آن به ویژه کمیسیون ماده پنج -دادگاه های عمومي و انقلاب و مراجع مربوط به تعزیرات حکومتی- مراجع مالیاتی و کمیسیون های آن - هیئت هاي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعی ودیوان عدالت اداری- همچنین ارائه كليه خدمات حقوقی شامل مشاوره وهمچنين انجام كليه امور وکالت از طرف خارجیان در مراجع داخلی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و موازین حقوقی بین الملل و انجام امور داوری اعم از داخل و بین المللی

 
 
 
 

درصورتی که نیاز به وکیل دارید می توانید به موسسه حقوقی عدل فردوسی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری درخدمت هموطنان عزیز می باشد.

آدرس : تهران ، خیابان انقلاب اسلامی ، بین میدان فردوسی و لاله زار ، پلاک 630 ، واحد 9 -تلفن تماس تهران: 66342315 

وب سایت موسسه : ferdose.ir

ضمانت در برات

 
عنوان  :  ضمانت در برات
نویسنده :  محمد حسين رامين
كلمات كليدي  :  مسئوليت ضامن، مسئوليت مضمونٌ عنه، ضمان مدني، ضمان تجاري، ضمانت در برات، آثار ضمانت
 
برات نوشته‌ای است که به موجب آن، شخصی به دیگری دستور می‌دهد، مبلغی وجه را در موعد معین به شخص ثالثی بپردازد. دستوردهنده را برات‌کش یا صادرکننده یا برات‌دهنده می‌نامند. به شخصی که دستور را دریافت می‌کند برات‌گیر می‌گویند و شخص ثالث نیز دارنده‌ی برات نامیده می‌شود.[1]  دارنده‌ می‌تواند قبل از آن‌که برای دریافت وجه برات به برات‌گیر مراجعه کند، آن را از طریق ظهرنویسی[2] به شخص دیگری منتقل نماید. یا به‌ عبارت ساده تر از برات بجای پول نقد استفاده کرده و آن‌را در معاملات خود خرج نماید.[3] یکی از ویژگی‌های مهم برات این است که تمامی افرادی که برات را امضا کرده‌اند، مسئول پرداخت وجه آن به دارنده‌ می‌باشند. از اینرو برات‌گیر و برات‌کش و ظهرنویس را مسئولان برات می‌خوانیم. ضمانت در لغت به معنای قبول کردن و پذیرفتن و بر عهده گرفتن بدهی دیگر‌ی می‌باشد. یعنی شخص ملتزم شود به اینکه هرگاه کسی به عهد خود وفا نکرد، خسارات وارده را جبران نماید.[4] ضمان در اصطلاح حقوقی نیز به همین معنا است. بنابراین ضمانت در برات عبارت است از اینکه شخصی متعهد گردد یک یا چند نفر از مسئولان برات (برات‌کش، برات‌گیر، ظهرنویس) در سررسید( موعد معین شده در برات) وجه برات را به دارنده‌ پرداخت خواهند کرد. کسی که چنین تعهدی میکند "ضامن" نامیده می‌شود و به شخصی که ضامن از وی ضمانت کرده است، "مضمونٌ‌عنه" می‌گویند.[5]
 
مقایسه‌ی ضمانت در برات و ضمانت در قانون مدنی
با توجه به آن‌چه به‌عنوان تعریف ضمانت در برات ارائه کردیم این نتیجه بدست می‌آید که پس از تحقق ضمانت، یک مسئول به جمع مسئولین پرداخت وجه برات به دارنده‌ اضافه می‌شود. یعنی دارنده‌ی برات، این بار علاوه بر برات‌کش و برات‌گیر و ظهرنویس می‌تواند برای مطالبه‌ی وجه برات به ضامن هم مراجعه کند. قانون تجارت از چنین مسئولیتی، به مسئولیت تضامنی تعبیر کرده است. بنابراین مسئولیت تضامنی یعنی اینکه چند نفر در آن واحد نسبت به پرداخت یک طلب مسئول باشند و طلبکار بتواند به دل‌خواه خود به هریک از آن‌ها یا به همگی ایشان مراجعه و طلب خود را مطالبه نماید. چنین ضمانتی را ضمانت تضامنی می‌نامند.[6]
علاوه بر ضمانت تضامنی، نوع دیگری از ضمان نیز وجود دارد که قانون‌گذار در قانون مدنی به‌ بررسی آن پرداخته است. به موجب ماده‌ی 684 قانون مدنی، ضمانت عبارت است از اینکه شخصی پرداخت مالی را که بر ذمه‌ی[7] دیگری است به عهده بگیرد. تفاوت ضمانت مدنی و ضمانت تجاری این است که، در ضمانت موضوع بحث قانون مدنی‌، پس از اینکه عقد[8] ضمان محقق شد، طلبکار دیگر حق رجوع به بدهکار اصلی (مضمونٌ‌‌عنه) را ندارد. به تعبیر حقوقی گفته می‌شود که عقد ضمان موجب برائت ذمه‌ی مضمونٌ‌عنه و اشتغال ذمه‌ی ضامن می‌گردد. یعنی طلبکار پس از این فقط حق دارد طلب خود را از ضامن بخواهد. حال اینکه در بحث مربوط به ضمانت در برات گفتیم که مسئولیت مضمونٌ‌عنه نسبت به پرداخت وجه برات به دارنده‌ از بین نمی‌رود. بلکه تعهد ضامن به تعهد سایر مسئولان برات، از جمله مضمونٌ‌عنه افزوده می‌شود.[9] در اینجا یادآور می‌شویم که ضامن می‌تواند از هر یک از مسئولان برات (برات‌کش، برات‌گیر، ظهرنویس) که بخواهد ضمانت کند.
 
اقسام ضمانت در برات
به طور کلی ضمانت در برات را می‌توان به 2 شیوه انجام داد. اول ضمانت در خود ورقه‌ی برات و دیگری ضمانت به موجب سند[10]جداگانه.
 
الف) ضمانت در ورقه‌ی برات
ضمانت در ورقه‌ی برات نسبت به طریق دیگر آن معمول‌تر است. این نوع ضمانت با نوشتن هر عبارتی در برات که حکایت از ضمانت داشته  باشد محقق می‌شود. مثل آن‌که ضامن در برات بنویسد اینجانب متعهد می‌شوم که برات‌گیر یا فلان ظهرنویس، وجه برات را در موعد معین خواهد پرداخت. البته این نوشته حتماً باید به امضای ضامن برسد.[11]
 
نکته1) چنان‌چه شخصی ورقه‌ی برات را بدون نوشتن هیچ عبارتی فقط امضا کند، نمی‌توان آن‌را ضمانت تلقی کرد.[12] لیکن گروهی از حقوق‌دانان معتقدند عرف و عادت تجاری چنین امضایی را ضمانت تلقی می‌کند.[13]
 
نکته2) قید تاریخ ضمانت، شرط صحت آن نمی‌باشد. لیکن گاهی پیش می‌آید که در مقام حل اختلاف میان مسئولان برات، دادگاه لازم می‌بیندکه تاریخ ضمانت را مشخص کند. در چنین فرضی در صورتی که تاریخ ضمانت در برات قید نشده باشد در مرحله‌ی نخست اگر معلوم باشد که ضامن از کدام ‌یک از مسؤلین برات ضمانت کرده است، باید فرض کرد که ضمانت پس از تاریخی تحقق یافته است که در آن تاریخ، مضمونٌ‌عنه برات را امضا کرده است. در مرحله‌ی بعد چنان‌چه مضمونٌ‌عنه مشخص نباشد و از اوضاع و احوال قضیه نیز نتوان تاریخ ضمانت را معین کرد، تاریخ صدور برات را باید تاریخ ضمانت تلقی کرد. زیرا مسلم است که ضمانت نمی‌توانسته است، قبل از تاریخ صدور برات صورت گرفته‌ باشد. در حقیقت این‌گونه فرض می‌شود که ضامن از برات‌کش ضمانت کرده است.[14]
 
ب) ضمانت برات به موجب سند جداگانه
قانون تجارت ایران در این باره که آیا می‌توان در سند جداگانه از یکی از مسؤلان برات ضمانت کرد یا نه ساکت است. در واقع قسمت اخیر ماده‌ی 249 ق.ت[15] به گونه‌ای نوشته شده است که نه حکایت از این دارد که ضمانت حتما باید درخود ورقه‌ی برات باشد، و نه می‌رساند که ضمانت به موجب سند جداگانه باطل است. مسلماً چنان‌چه ضمانت در سند جداگانه قید شود، اصل ضمانت محقق می‌‌شود. چرا که به موجب اصل آزادی قراردادها[16] توافق‌های افراد تا آن جایی که صریحا بر خلاف قانون نباشد، صحیح و معتبر است.[17] اما در این موضوع سوالی مطرح می‌شود و آن این که؛ آیا ضمانتی که به موجب سند  جداگانه محقق می‌شود جنبه‌ی تضامنی دارد؟ به تعبیر حقوقی آیا چنین ضمانتی‌، ضمانت تجاری محسوب می‌شود یا مدنی؟
حقوقدانان در پاسخ به این سوال اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند با توجه به این اصل کلی؛ که به موجب آن در صورت سکوت قانون تجارت باید به قانون مدنی مراجعه‌ کرد، ضمانت برات به موجب سند جداگانه، تابع مقررات حقوق مدنی راجع به ضمانت است و فقط در صورتی جنبه‌ی تضامنی خواهد داشت که طرفین صریحاً بر سر این موضوع توافق کرده باشند در غیر این صورت پس از تحقق ضمانت، دارنده دیگر حق مراجعه به مسئولی که از وی ضمانت شده است را ندارد.[18] برخی دیگر از حقوق‌دانان نیز گفته‌اند، بسته به اینکه ضمانت مزبور از جانب تاجر[19] یا غیر تاجر به عمل امده باشد، ضمانت تجاری (تضامنی) یا مدنی محسوب می شود.[20]
 
آثار ضمانت در برات
 پس از اینکه ضمان صحیحاً واقع شد به لحاظ حقوقی آثاری به بار می‌آورد که آن‌را در 3 مبحث: حدود مسئولیت ضامن، حدود مسئولیت مضمونٌ‌عنه و حدود مسئولیت سایر مسئولین برات بررسی خواهیم کرد.
 
‌أ.         حدود مسئولیت ضامن
تعهد ضامن عبارت است از پذیرش مسئولیت پرداخت مبلغ برات، در صورت عدم پرداخت آن توسط مضمونٌ‌عنه. به موجب قسمت اخیر ماده‌ی 249 ق.ت، ضامنی که ضمانت برات دهنده یا براتگیر یا ظهرنویس را کرده است، فقط باکسی مسئولیت تضامنی دارد که از او ضمانت نموده است. یعنی تعهدات ضامن برات، عیناً همان تعهدات شخصی است که از او ضمانت کرده است. بنابراین دارنده ی برات می‌تواند در صورتی که مضمونٌ‌عنه وجه برات را نپردازد، به ضامن مراجعه کرده و وجه برات را از او مطالبه نماید. حتی می‌تواند بدین منظور علیه وی در دادگاه اقامه‌ی دعوا نماید.[21] از آن‌چه که درباره‌ی حدود مسئولیت ضامن گفتیم، چند نتیجه‌ی مهم بدست می‌آید:
 
1         چنان‌چه ضامن از ظهرنویس ضمانت کرده باشد؛ دارنده در صورتی می‌تواند به ضامن مراجعه کند که مهلت‌ها‌ی مقرر در قانون تجارت را برای مراجعه به ظهرنویس رعایت کرده باشد[22]و الا دیگر به ضامن ظهرنویس هم نمی‌تواند مراجعه کند.[23]
 
2   ضامن حق دارد به جانشینی مضمونٌ‌عنه به تمامی ایراداتی که مضمونٌ‌عنه می تواند در برابر دارنده به آن‌ها استناد نماید و از پرداخت خودداری کند، متوسل شود. به‌عنوان مثال اگر برات‌کش تا تاریخی که باید وجه برات پرداخته‌ شود (سررسید)، محل برات را به برات‌گیر نرسانده باشد، برات‌گیر می‌تواند به عدم وجود محل نزد خود استناد کرده و از پرداخت وجه برات خودداری نماید. واضح است چنان‌چه ضامن از برات‌گیر ضمانت کرده باشد، او نیز می‌تواند به چنین ایرادی متوسل شود و از پرداخت وجه برات به دارنده خودداری نماید.[24]
 
3   اگر تعهد مضمونٌ‌عنه نسبت به دارنده به نحوی از انحا ساقط شود، ضامن نیز بری خواهد شد(م 408 ق.ت) به‌عنوان مثال چنان‌چه دارنده‌ی برات، مضمونٌ‌عنه را ابرا[25] کند، ضامن نیز بری خواهد شد.[26]
 
4   به موجب "اصل استقلال امضائات در برات"،[27] هرگاه تعهد مضمونٌ‌عنه به‌ جهتی از جهات باطل باشد، مثل آن‌که به هنگام امضای برات، اهلیت[28] نداشته باشد، مسئولیت ضامن منتفی نیست. در چنین حالتی، دارنده اگرچه حق مراجعه به خود مضمونٌ‌عنه را ندارد، لیکن می‌تواند به ضامن وی مراجعه کرده و وجه برات را مطالبه نماید.[29]
 
‌ب.    حدود مسئولیت مضمونٌ‌عنه
همانطور که پیش‌تر گفتیم، پس از تحقق ضمانت، ضامن و مضمونٌ‌عنه متضامناً مسئول پرداخت وجه برات هستند. یعنی تعهد مضمونٌ‌عنه پس از ضمانت ضامن در برات منتقی نمی‌شود و طلبکار می‌تواند به ضامن و مدیون اصلی (مضمونٌ‌عنه) مجتمعاً رجوع کرده یا پس از رجوع به یکی از آن‌ها و عدم وصول طلب خود، برای تمام یا بقیه طلب خود به دیگری رجوع کند. (م 403 ق.ت)
آن‌چه در این میان حائز اهمیت می‌باشد این است که ضامن پس از پرداخت برات می‌تواند به مضمونٌ‌عنه (مدیون اصلی) مراجعه کند و پولی را که داده است پس بگیرد. چرا که ضامن بدهکار اصلی نیست.[30]
 
‌ج.     حدود مسئولیت مسئولان دیگر برات
حتی پس از تحقق ضمانت، دارنده می‌تواند به سایر مسئولین برات نیز مراجعه کرده و در سررسید، وجه برات را مطالبه نماید. لیکن چنان‌چه ضامن وجه برات را بپردازد، می‌تواند به مسئولان دیگر برات مراجعه کرده و وجهی را که پرداخته است مطالبه کند. در این مورد، ضامن تنها می‌تواند به مسئولینی مراجعه کند که مضمونٌ‌عنه در صورت پرداخت برات، حق مراجعه به آن‌ها را می‌داشت. چرا که ضامن جانشین مضمونٌ‌عنه به شمار می‌آید.[31]به‌عنوان مثال هرگاه ضامن از ظهرنویس ضمانت کرده باشد و مبلغ برات را بپردازد، می‌تواند علیه برات‌کش و برات‌گیر و ظهرنویس های ماقبل ظهرنویسی که از او ضمانت کرده است، در دادگاه اقامه‌ی دعوا کند و آن‌چه را پرداخته است دریافت نماید.
 
ضمانت از ضامن
ضمانت کردن از ضامن از نظر حقوقی صحیح است و بر ارزش برات می‌افزاید. مع ذلک مسئولیت چنین ضامنی در صورتی تضامنی است که به حکم ماده‌ی 403 ق.ت[32] به تضامنی بودن آن تصریح شود. در واقع حکم ماده‌ی 249 ق.ت[33] فقط شامل ضمانت ضامن از برات‌کش یا برات‌گیر یا ظهرنویسان می‌باشد و نمی‌توان مقررات مربوط به تضامنی بودن ضمانت از این افراد را به ضمانت از ضامن نیز تسری داد.[34]
 
کاربرد ضمانت در برات
ضمانت در برات معمولاً در روابط تجاری شرکت‌ها با اشخاص به کار گرفته می‌شود. به این صورت که مدیر شرکتی که براتی را صادر یا ظهرنویسی می‌کند، به‌عنوان ضامن شرکت، پرداخت وجه برات را نیز به عهده می‌گیرد.[35]
 
ضمانت مشروط و مقیّد
ضمانت برات معمولاً بدون قید و شرط است و ضامن پرداخت برات را نسبت به هرکسی که در روز سررسید، مالک (دارنده‌ی) برات باشد تضمین می‌کند. ولی ممکن است ضمانت فقط در مقابل دارنده‌ی فعلی برات باشد بدون آن‌که سایر کسانی که ممکن است در آینده مالک برات شوند بتوانند از این ضمانت استفاده کنند.همچنین ضامن می‌تواند تنها پرداخت بخشی از مبلغ برات را تضمین کند و یا اینکه تضمین ضامن فقط برای تعهد به قبول برات[36] توسط برات‌گیر باشد[37]
 
مسئولیت ضامنین متعدد
چنان‌چه چند نفر از یکی از مسئولان برات ضمانت کنند، مثل اینکه چند ضامن از یک ظهرنویس ضمانت به‌عمل آورند، هریک از ضامنین برای پرداخت تمام مبلغ ضمانت شده مسئول شناخته می‌شود. البته این بدین معنا نیست که دارنده می‌تواند وجه برات را چند بار دریافت کند.بلکه هرگاه ضامنی بخشی از وجه برات را پرداخت کند، دارنده فقط حق دارد نسبت به باقی‌مانده‌ی طلب خود به سایر ضامنین مراجعه نماید.[38]
 
 
[1] ـ اسکینی، ربیعا؛ حقوق تجارت/برات، سفته، چک، اسناد در وجه حامل، تهران، انتشارات سمت، 1385، چاپ دهم؛ صفحه 11 و خزاعی، حسین؛ حقوق تجارت، تهران، مؤسسه­ی نشر قانون، 1385، جلد سوم، صفحه 36 ستوده تهرانی، حسن؛ حقوق تجارت، تهران، نشر دادگستر، 1387، چاپ 12، جلد 3، صفحه 21 و عرفانی، محمود؛ حقوق تجارت، تهران، انتشارات جنگل، 1388، چاپ اول، جلد سوم، صفحه 11 و 12 و افتخاری، جواد؛ حقوق تجارت 3، تهران، انتشارات ققنوس، 1380، چاپ اول، صفحه 43.
[2] ـ ظهرنویسی، طریقه­ی انتقال مالکیت برات است که از طریق امضا و تسلیم ورقه­ی برات به شخصی که منتقل الیه یا دارنده‌ی جدید خوانده می­شود، صورت می­گیرد. چون عباراتی که انتقال برات را می­رساند در ظهر (پشت) ورقه برات قید می­شود، این عمل حقوقی، ظهرنویسی یا پشت نویسی نام گرفته است. کسی که ظهرنویسی می‌کند، انتقال دهنده یا ظهرنویس نام دارد. (اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 85)
[3] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 85 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 87 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 62 و عرفانی، محمود؛ پیشین، صفحه 36 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 91.
[4] ـ معین، محمد؛ فرهنگ فارسی معین، تهران، انتشارات فرهنگ نما، 1387، چاپ اوّل، صفحه 691
[5] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 108 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 130 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 50 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 118.
[6] ـ  اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 108 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 130 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 70 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 118.
[7] ـ ذمه به حقی اطلاق می‌شود که شخصی بر عهده‌ی دیگری دارد. در اصطلاح آن‌را حق ذمی یا حق دینی می‌گویند (جعفری لنگرودی، محمد جعفر؛ ترمینولوژی حقوقی، تهران، گنج دانش، 1388، چاپ 22، صفحه 323).
[8] ـ عقد یا همان قرارداد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقبل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آن‌ها باشد ( ماده‌ی 183 قانون مدنی)
[9] ـ کاتوزیان، ناصر؛ درس‌هایی از عقود معین، تهران،گنج دانش، 1386، چاپ دهم، جلد 2، صفحه 107 و 108.
[10] ـ سند در لغت به معنای نوشته­ای است که قابل استناد باشد. ( معین، محمد؛ پیشین، صفحه 623) در اصطلاح حقوقی؛ به هر نوشته­ای که در مقام دفاع یا دعوا در دادگاه قابل استناد باشد، سند اطلاق می‌گردد. (ماده­ی 1284 قانون مدنی)
[11] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 109 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 131 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 50.
[12] - اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 110.
[13] -  ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 50.
[14] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 110.
[15] ـ  ق.ت: قانون تجارت
ماده ی 249 ق.ت: برات دهنده كسي كه برات را قبول كرده و ظهرنويس‌ها در مقابل دارنده برات مسئوليت تضامني دارند. 
دارنده برات در صورت عدم تأدیه و اعتراض مي‌تواند به هر كدام از آن‌ها كه بخواهد منفرداً يا به چند نفر يا به تمام آن‌ها مجتمعاً رجوع نمايد. 
همين حق را هر يك از ظهرنويس‌ها نسبت به برات دهنده و ظهرنويسها‌ي ماقبل خود دارد. 
اقامه‌ی دعوي بر عليه يك يا چندنفر از مسئولين موجب اسقاط حق رجوع به ساير مسئولين برات نيست، اقامه كننده‌ی دعوي ملزم نيست ترتيب ظهرنويسي را ازحيث تاريخ رعايت كند ضامني كه ضمانت برات دهنده يا محال‌عليه يا ظهرنويسي را كرده فقط باكسي مسئوليت تضامني دارد كه از او ضمانت نموده است .
[16] ـ ماده‌ی 10 قانون مدنی در بیان اصل حاکمیت اراده (آزادی قراردادها) مقرر می‌دارد: قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که صریحا مخالف قانون نباشند معتبر خواهند بود. (صفایی، سید حسین؛ دوره­ی مقدماتی حقوق مدنی، تهران، 1384، چاپ سوم، جلد دوم، صفحه 47)
[17] ـ  اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 110 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 131 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 50 و 51.
[18] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 111.
[19] ـ تاجر کسی است که شغل معمولی خود را یکی از معاملات تجارتی موضوع ماده‌ی 2 ق.ت قرار داده باشد.(ماده‌ی 1 ق.ت)
ماده‌ی 2 ق.ت:  معاملات تجارتي ازقرار ذيل است: 
1- خريد يا تحصيل هر نوع مال منقول به قصد فروش يا اجاره اعم از اين كه تصرفاتي درآن شده يا نشده باشد. 
2- تصدي به حمل و نقل از راه خشكي يا آب يا هوا به هر نحوي كه باشد. 
3- هر قسم عمليات دلالي ياحق‌العمل كاري (كميسيون )و يا عاملي و همچنين تصدي به هر نوع تاسيساتي كه براي انجام بعضي امور ايجاد ميشود ازقبيل تسهيل معاملات ملكي يا پيدا كردن خدمه يا تهيه و رسانيدن ملزومات و غيره . 
4- تاسيس و بكار انداختن هر قسم كارخانه مشروط بر اين كه براي رفع حوائج شخصي نباشد. 
5- تصدي به عمليات حراجي 
6- تصدي به هرقسم نمايشگاه‌هاي عمومي . 
7- هر قسم عمليات صرافي و بانكي 
8- معاملات برواتي اعم از اين كه بين تاجر يا غير تاجر باشد. 
9- عمليات بيمه بحري و غير بحري . 
10- كشتي سازي و خريد و فروش كشتي و كشتي‌راني داخلي يا خارجي و معاملات راجعه به آن‌ها.
[20] ـ به نقل از ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 51.
[21] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 114 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 131 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 51 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 121.
[22] ـ مقصود از مهلت‌های مقرر، مهلت‌های معین شده در مواد ذیل است:
 ماده‌ی 274 ق.ت: نسبت به برواتي كه وجه آن بايد در ايران به رؤيت يا به وعده از رؤيت تأدیه شود اعم از اين‌كه برات در ايران صادر شده باشد يا در خارجه دارنده‌ی برات مكلف است پرداخت يا قبولي آن‌را در ظرف يك‌سال از تاريخ برات مطالبه نمايد و الا حق رجوع به ظهرنويس‌ها و همچنين به برات دهنده‌ای كه وجه برات رابه محالٌ‌عليه رسانيده است نخواهد داشت.
ماده‌ی 279 ق.ت: دارنده‌ی برات بايد روز وعده وجه برات را مطالبه كند. ماده‌ی280 ق.ت: امتناع از تأدیه وجه برات بايد در ظرف ده روز از تاريخ وعده به وسيله‌ی نوشته‌اي كه اعتراض عدم تأدیه ناميده مي‌شود معلوم گردد.
ماده‌ی 286 ق.ت: اگر دارنده‌ی براتي كه بايستي در ايران تأدیه شود و به‌علت عدم پرداخت اعتراض شده بخواهد از حقي كه ماده‌ی 249براي او مقرر داشته استفاده كند بايد در ظرف يك‌سال از تاريخ اعتراض اقامه دعوي نمايد.(اصلاحي 26/10/58.( تبصره - هرگاه محل اقامت مدعي عليه خارج از محلي باشد كه وجه برات بايد در آن‌جا پرداخته شود براي هر شش فرسخ يك روز اضافه خواهد شد.
ماده‌ی287  ق.ت: ‌‌درمورد برواتي كه بايد در خارجه تأدیه شود اقامه دعوي بر عليه برات‌دهنده و يا ظهرنويس‌هاي مقيم ايران در ظرف دو سال از تاريخ اعتراض بايد بعمل آيد.(26/10/58)
[23] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 115.
[24] ـ همان، صفحه 115
[25] ـ ابراء در لغت به معنی پاک کردن و بیزار ساختن است و در اصطلاح حقوقی یعنی این‌که طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند.( صفایی، سید حسین؛ پیشین، صفحه 252)
[26] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 115 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 119.
[27] ـ امضاء کنندگان یک سند تجارتی نسبت به امضای خود متعهد مسئول می­باشد، حتی اگر سایر امضاهای موجود در سند امضای غیر معتبر یا غیرواقعی باشند. بنابراین وجود یک امضای بی‌اعتبار در سند تجارتی نمی­تواند اثری بر امضاهای دیگر بگذارد. هر امضا استقلال خود را دارد و ارتباطی با امضاهای قبلی سند ندارد. بعنوان مثال جعلی بودن امضای صادر کننده موجب عدم مسئولیت ضامن یا ظهرنویس نمی­شود.
بنابراین هر امضا کننده نسبت به متنی که آن‌را امضاء نموده است متعهد است و مسئولیتی در مورد تغییرات بعدی ندارد. همچنین کسی که متن تغییر یافته را امضاء نموده است، نمی­تواند به متن اولیه استناد نماید. ( ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 18 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 32)
[28] ـ  اهلیت بطور مطلق عبارت است از توانایی قانونی شخص برای دارا شدن یا اجرای حق. توانایی قانونی برای دارا شدن حق را اهلیت تمتّع و توانایی قانونی برای اجرای حق را اهلیت استیفاء می­نامند.
اصولاً هر شخصی دارای اهلیت تمتع است و می­تواند صاحب حق باشد. لیکن گروهی از افراد به موجب قانون برای اجرای حق خود، شایستگی ندارند و به عبارت دیگر اهلیت استیفاء ندارند. (صفایی، سید حسین؛ پیشین، صفحه 113 و 114)
آنچه درباره­ی اهلیت استیفاء باید گفته شود بسیار مفصل است و مربوط به این مبحث نمی­باشد لیکن فی الجمله می­توان گفت که شرط وجود اهلیت استیفاء؛ این است که شخص، بالغ و عاقل و رشید باشد.( در حقوق فعلی ایران، بلوغ یعنی رسیدن به سن 15 سال تمام قمری در مورد پسر و سن 9 سال تمام قمری در مورد دختر. چنین شخصی بالغ نامیده می­شود. (ماده­ی 1210 قانون مدنی)
عاقل کسی است که قوای دماغی وی سالم باشد. کسی که فاقد قوه­ی عقل و مبتلا به اختلال قوای دماغی باشد. مجنون نامیده می­شود. (صفایی، سید حسین؛ پیشین، صفحه 116)
رشد عبارت است از اینکه تصرفات شخص در اموالش عاقلانه باشد. کسی که دارای صفت رشد است، رشید نامیده می­شود. (همان، صفحه 117)). هر کس فاقد یکی از شرایط فوق باشد، اهلیت استیفاء ندارد و نمی­تواند عمل حقوقی انجام بدهد. فلذا چون صدور برات یک عمل حقوقی است صحت آن موکول است به اینکه صادر کننده، یا سایر اشخاصی که برات را امضاء می­کنند دارای اهلیت استیفاء باشند.
[29] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 115 و  ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 52
[30] - اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 116 و خزاعی، حسین؛ پیشین، صفحه 130 و ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 48 و افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 121.
[31] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 117.
[32] ـ ماده‌ی 403 ق.ت: دركليه مواردي كه به‌موجب قوانين يا موافق قراردادهاي خصوصي ضمانت تضامني باشد طلبكار مي‌تواند به ضامن و مديون اصلي مجتمعا رجوع كرده يا پس از رجوع به يكي از آن‌ها و عدم وصول طلب خود براي تمام يا بقيه طلب به ديگري رجوع نمايد.
[33] - ماده‌ی 249 ق.ت: برات دهنده كسي كه برات را قبول كرده وظهرنويس‌ها در مقابل دارنده‌ی برات مسئوليت تضامني دارند.
[34] ـ اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 112
[35] ـ همان، صفحه 108
[36] ـ قبول، عبارت است از تعهد براتگیر به اینکه وجه برات را در سر وعده بپردازد. و منظور از نکول، عدم قبول برات از سوی براتگیر است (اسکینی، ربیعا؛ پیشین، صفحه 72 و 80)
[37] ـ ستوده تهرانی، حسن؛ پیشین، صفحه 50
[38] ـ افتخاری، جواد؛ پیشین، صفحه 122.
منبع:http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=46112